Stresul motorului in Marele Premiu al Chinei

13-04-2011, categoria Formula 1

Peste citeva zile are loc Marele Premiu al Chinei si, daca am promis cu ceva timp in urma ca o sa scriu mai mult despre Formula 1, m-am gindit sa intru putin in detalii vizavi de stresul motorului pe parcursul acestei curse.

Circuitul de la Shanghai are cea mai lunga linie dreapta din calendarul Formulei 1, ce masoara 1.170m. Aceasta distanta este echivalentul a 21,4% din lungimea unui tur de circuit si este cu citeva zeci de metri mai mare decit liniile drepte de la Abu Dhabi (1.140m), Monza (1.120m) si Yeongam, Coreea (1.050m). Pe aceasta portiune, pilotii ruleaza aproximativ 17 secunde cu acceleratia apasata la maxim, aceasta perioada reprezentind in jur de 18% din timpul cu care Sebastian Vettel a obtinut anul trecut pole position-ul in China (1:34,558m). Aceasta este si cea de-a doua perioada de timp in care se merge cu acceleratia la maxim, cea mai lunga din calendar fiind la Spa, unde intre acul de par La Source (aflat imediat dupa start) si “S”-ul Les Combes se apasa pedala pina la podea timp de aproape 24 de secunde.

In aceste conditii, motorul este supus unui stres foarte mare pe o perioada destul de lunga de timp. Conform statisticilor echipelor din Formula 1, intr-un tur de circuit la Shanghai arborele cotit executa 24.000 de rotatii, iar pistoanele totalizeaza 12.000 de cicluri complete. Asta inseamna ca fiecare piston parcurge o distanta de 2 km. Din acestia, 450m sint parcursi pe linia dreapta de care vorbeam mai devreme. La turatie maxima, pistoanele suporta o acceleratie de 81.000 m/s, adica echivalentul a 8.250G. Evident, in aceste conditii rolul lubrifiantilor este foarte important, acestia fiind vitali pentru o functionare perfecta a motorului. Un alt lucru demn de remarcat este ca la turatia maxima de 18.000 rpm, un motor “inghite” aproximativ 450 de litri de aer pe secunda sau 27.000 de litri pe minut. Ca sa va faceti o idee ce inseamna acest lucru, imaginati-va ca un sedan compact are o capacitate medie a portbagajului de 450 de litri. Cu alte cuvinte, volumul unui portbagaj intra la motor intr-o singura secunda.

Cam atit deocamdata despre Marele Premiu al Chinei. Zilele viitoare o sa revin cu o analiza a cursei si o sa ma risc si la niste pronosticuri.

Tags: , ,

Poate va intereseaza si...

Se pot urmari raspunsurile pentru acest articol prin RSS 2.0 feed.
Se poate lasa un raspuns, sau trackback de pe propriul site.

2 Raspunsuri la “Stresul motorului in Marele Premiu al Chinei”

  1. Buna Seara!
    Eu sunt Vlad, unul dintre membri Radio Whisper – un radio antimanele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am găsit întâmplător blogul tău, am citit câteva articole şi nu am vrut să ies înainte să te felicit – mi-a plăcut mult ce am găsit aici. Am fost atras de subiectele interesante si de originalitatea articolelor. Felicitari ! Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doresti, poţi să ne recomanzi orice articol, iar noi îl vom promova.
    Ne-ar face plăcere să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    M-am gândit aşadar să vin cu o propunere:
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piese necenzurate. Avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă cât mai complexă de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că poate ai vrea sa ni te alături şi să colaborăm (binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place). Dorim de asemenea să îţi luăm un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultatorilor noştri.
    Îti multumesc pentru timpul acordat, iar acum îti propun sa adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul asculta_whisper sau un e-mail, tot la asculta_whisper@yahoo.com, pentru a discuta mai multe.

    http://www.radiowhisper.com
    Multumesc,
    Cu stimă Vlad!

  2. LM

    @Vlad salut. trimite-mi un mail pe adresa laurentiu@mandu.ro ca sa stabilim cum putem sta de vorba.

Adauga un raspuns

Switch to our mobile site