“Turn Eight”, un viraj cheie pentru Marele Premiu al Turciei

6-05-2011, categoria Formula 1

Circuitul de la Istanbul, pe care se desfasoara Marele Premiu al Turciei la Formula 1, este faimos pentru virajul cu numarul 8. Cunoscut exact sub acest nume, “Turn Eight”, acesta este cel mai lung viraj din tot sezonul, avind 640 de metri, iar intre intrarea si iesirea monoposturile vireaza aproape 200 de grade.

Lungimea acestui “Turn Eight” este echivalentul a 12 procente din totalul de 5,338 km cit are un tur de circuit la Istanbul. Pentru parcurgerea virajului, masinile au nevoie de aproximativ 8,5 secunde, adica 10% din recordul pe un tur de circuit, 1:24,770m, timp care a fost stabilit in 2005. Pilotii ataca “Turn Eight” ca si cum ar fi o serie de trei viraje. Ei isi calculeaza trasele cu trei appex-uri, in cel mai lent dintre acestea viteza fiind de aproximativ 260 km/h, iar in cel mai rapid mergindu-se cu 270 km/h.

Insa in afara vitezei mari de deplasare, in acea zona masinile trebuie sa fie foarte echilibrate si trebuie sa se comporte perfect sub influenta fortei laterale. Din punct de vedere al timpului necesar pentru a parcurge un viraj, “Turn Eight” este depasit doar primele doua curbe legate de pe circuitul de la Shanghai, prin care se ruleaza 8,7 secunde. In rest, pentru a trece prin Parabolica (Monza) sint necesare 7,6 secunde, iar pentru virajul cu numarul 3 de la Barcelona masinile au nevoie de 7,4 secunde. Din punct de vedere al vitezei de rulare, “Turn Eight” poate fi comparativ cu 130R de la Suzuka (care se parcurge in 3,7 secunde si are 315m), respectiv cu Copse de la Silverstone (3 secunde, 240m).

Pentru ca vorbeam mai devreme de fortele laterale, in acest viraj forta maxima este de 5G, iar pe o anumita zona pilotii trebuie sa reziste la 4,5G timp de doua secunde. Per total, de la intrarea pina la iesirea din viraj, forta medie este de 3,5G. Asta inseamna ca masinile exercita o presiune foarte mare asupra pneurilor de pe exteriorul virajului si, in special, asupra celui de pe dreapta fata. Din uzura totala a unui pneu pe un tur de circuit la Istanbul, aproximativ 40% se inregistreaza in “Turn Eight”. Suspensia monoposturilor trebuie sa reziste unei incarcari care atinge valoarea maxima de aproximativ 10.000 N, echivalentul unei forte de 1.000kg. Numai pe partea dreapta fata, media acestei incarcari este de 7.000 N.

Avind in vedere aceste aspecte, in momentul in care fac setarile, pilotii si inginerii se concentreaza foarte mult asupra unghiului de contact al pneului cu solul si asupra inaltimii masinii, in special in partea din spate. Unul dintre pilotii recunoscuti ca fiind foarte bun la acest capitol, Michael Schumacher, a spus ca “virajul nu este foarte dificil din punct de vedere al pilotajului, dar este unul dintre cele mai lungi si mai rapide din tot sezonul. Uzeaza foarte mult cauciucurile, iar modul in care iti setezi masina influenteaza foarte mult felul in care poti aborda si parcurge acest viraj”.

Tags: , , ,

Poate va intereseaza si...

Se pot urmari raspunsurile pentru acest articol prin RSS 2.0 feed.
Se poate lasa un raspuns, sau trackback de pe propriul site.

7 Raspunsuri la ““Turn Eight”, un viraj cheie pentru Marele Premiu al Turciei”

  1. Salut! Ce zici de un link exchange cu ARFE.RO? Are PageRank 3 si aproape 2000 unici/zi. Contacteaza-ma te rog pe contact[at]arfe.ro daca te intereseaza. Mai multe detalii aici: http://arfe.ro/parteneri/

  2. Gobi

    Am ramas masca!

  3. LM

    De ce? :)

  4. Ca și mine, nu se aștepta ca virajul 8 să fie chiar așa de spectaculos :)

  5. LM

    @Liviu este intr-adevar un viraj interesant si unic, unde poti cistiga sau poti pierde timp important

  6. După cum s-a văzut și cu ocazia Marelui Premiu din acest an. Modul în care Vettel a scos totul din Red Bull-ul său în virajul 8 ne arată cum trebuie abordat. Foarte frumos articolul, să știi că noi ne bucurăm că ți-ai propus să scrii mai mult de F1 în acest an.

  7. LM

    @Liviu mersi pentru aprecieri! Sper sa si reusesc ce mi-am propus, ca sint foarte incarcat cu timpul… Un lucru e sigur, voi face tot posibilul

Adauga un raspuns

Switch to our mobile site